SEO guide 2022 – Del 1: Grundläggande fakta om sökmotoroptimering (SEO)

SEO guide 2022 – Del 1: Grundläggande fakta om sökmotoroptimering (SEO)

SEO guide med analytics i bakgrunden

1. Vad är SEO och behöver jag det?

SEO står för ”Search Engine Optimization”, sökmotoroptimering på svenska, och är tänkt att säkerställa att din webbplats och ditt innehåll har de bästa chanserna att rankas högt på sökmotorns resultatsida (SERP). Enkelt sagt betyder det att du vill optimera din webbplats och ditt innehåll på ett sätt så att sökmotorer som Google kan förstå vad din webbplats och ditt innehåll handlar om så att den kan ranka dem högt för specifika sökord.

Varför behöver du detta? Svaret är ganska enkelt, nästan ingen klickar sig vidare längre än till den andra eller möjligtvis tredje sidan på Googles resultatsida. Ju högre din webbplats och ditt innehåll rankas på Google, desto fler kommer att klicka på den. Följaktligen kommer du sannolikt att få fler försäljningar eller konverteringar.

2. Vad är on-page SEO och off-page SEO?

Effektiva SEO strategier är vanligtvis uppdelade i två grupper; on-page SEO och off-page SEO.

On-page SEO
On-page SEO är allt du gör med din egen webbplats för att förbättra dess position i sökmotorernas resultat, saker som t.ex. sökord, taggar, sidtitlar och mobilvänlighet. Det handlar om att säkerställa att din webbplats innehåll kan genomsökas, indexeras och förstås av sökmotorer. 

Även teknik och design som förbättrar upplevelsen för användare som besöker din webbplats påverkar on-page SEO. Sökmotorer vill alltid rekommendera de bästa webbplatserna för de som söker, så glöm inte att göra din webbplats tilltalande för riktiga människor och inte bara för Google.

Off-page SEO
Off-page SEO är en samling av strategier, taktiker och ansträngningar som du gör för att marknadsföra ditt innehåll på andra webbplatser än din egna. Den här delen av SEO fokuserar på att få din webbplats, ditt företag och ditt varumärke diskuterad på en annan webbplats och länka till din webbplats. Så uppmuntra dina besökare att dela och kommentera innehåll och artiklar på sociala medier och andra plattformar. Vi kommer inte prata om detta i denna artikel.

3. Hur påverkar mobilanpassningen SEO?

Google använder sidhastigheten på mobilen som ett nyckeltal för ranking. De använder också mobil-först-indexering vilket gör den mobila versionen av din webbplats ”huvudversionen” i Googles ögon. Så det är säkert att säga att mobiloptimering är en väldigt viktig del av SEO.

Grundläggande riktlinjer för mobilanpassning:

  • Se till att använda en mobilvänlig webbplatsarkitektur, som en responsiv webbplats (vilket innebär att upplevelsen är densamma på alla plattformar) eller en dynamisk webbplats (vilket innebär att upplevelsen är skräddarsydd specifikt för plattformen som används)
  • Låt inte navigeringsfältet bli för rörigt eller för långt eftersom det blir svårare för mobilanvändare att hitta rätt
  • Använd animationer, filmer och bilder sparsamt eftersom dessa kan sänka hastigheten på mobilsidan
SEO guide mobilanpassningens påverkan

4. Varför är strukturen på hemsidan viktig för SEO?

En bra struktur av din hemsida hjälper sökmotorerna att förstå den, samtidigt som besökarna får lättare att navigera. Här kommer några saker att tänka på:

Startsida
Startsidan ligger högst upp i hierarkin och har mer länkkraft än någon annan sida. Länka därför härifrån till de sidor du helst vill skicka dina besökare till. Detta gör att sökmotorerna vet vilka sidor som är viktigast på din hemsida. Men undvik för många länkar, då deras kraft minskar ju fler sidor du länkar till.

Meny
Precis som din startsida ska huvudmenyn inte ha för många länkar, så länka endast till de viktigaste sidorna. Det finns förstås sidor som är viktiga för besökaren men inte för Google, som t.ex. ”kontakt” och ”om oss” som också ska ligga i menyn.

Interna länkar
Du kan skapa länkar till sidor och inlägg som du vill ska prioriteras av Google från andra undersidor på din hemsida. Kom ihåg att länken ska komma från en sida vars innehåll är relevant för sidan du länkar till.

Kategorier
Dela in dina blogginlägg i kategorier. Har du en blogg med många olika kategorier bör du även skapa underkategorier för dessa. Driver du en webbshop gäller detta även för dina produktkategorier.

Etiketter
Till skillnad från kategorier finns det inga hierarkier för etiketter, eller taggar som det också kallas för. Etiketter är användbara om du vill samla dina blogginlägg eller produkter under specifika attribut, som inte passar som kategorier. Använd inte för många etiketter och se till att varje etikett används för minst 2 inlägg eller produkter.

Paginering
Paginering handlar om att dela upp ditt innehåll på flera olika sidor. Det vanligaste exemplet är att dela upp en kategorisida för blogginlägg eller webbshop på flera sidor. Fokusera på att göra det så användarvänligt som möjligt. Paginering är bra för SEO eftersom det skapar interna länkar.

Brödsmulor
Brödsmulor, eller breadcrumbs som det heter på engelska, är interna länkar som du ibland ser högst upp på en sida. Dessa gör det lättare att navigera på din hemsida, och kan därmed sänka din ”bounce rate”. Även sökmotorerna älskar breadcrumbs för att skapa sig en bild av hemsidas struktur.

5. Har en snabb server/webbhotell stor inverkan på SEO?

Ingen vill hamna på en långsam webbplats, varken användare och sökmotorer. Det påverkar din SEO prestanda negativt med en högre avvisningsfrekvens, dålig uppehållstid och lägre konverteringsfrekvens. Dessutom är hastighet en direkt rankningsfaktor som Google använder i sin algoritm. Till och med HTTPS, som säkrar upp sidan med hjälp av ett SSL certifikat har varit en rankningsfaktor sedan 2014, men ändå finns det fortfarande webbplatser som saknar detta och som inte är säkra.

6. Inställningar i WordPress som påverkar SEO

Under WordPress / Inställningar / Läsa ställer du in om webbplatsen ska indexeras av sökmotorer eller inte. Under uppbyggnad av hemsidan brukar webbutvecklaren ställa in att webbplatsen inte ska indexeras. Denna inställning måste ändras när sajten går live för att SEO ska kunna fungera som tänkt.

SEO guide. Inställning för synlighet indexering i WordPress
Klicka på bilden för att förstora.

Under WordPress / Inställningar / Permalänkar ställer du in hur URL strukturen för dina sidor ska se ut. För att SEO ska fungera som bäst sätt ”Allmänna Inställningar” på ”Inläggsnamn” och om du har en webbshop med WooCommerce så sätt även inställningen för ”Produktpermalänkar” till ”Bassökväg för butik med kategori”.

SEO guide. Inställning av permalänkar för blogg i WordPress
Klicka på bilden för att förstora.
SEO guide. Inställning av permalänkar för produkter i WordPress
Klicka på bilden för att förstora.

7. Hur mäter jag resultatet av SEO optimeringen?

Google Analytics är ett gratis verktyg för att spåra alla typer av viktig statistik. Använd Google Analytics för att spåra övergripande trafik och trafik från organisk sökning. Gräv djupare för att se vilka målsidor som driver mest organisk trafik. Oavsett om du tittar på trafik, konverteringar eller demografi, finns det massor av användbar information tillgänglig i Google Analytics.

Prova Google Search Console för insikt i hur Google ser på din webbplats. I Google Search Console kan du få insikt i sökutseende, söktrafik, Google index, genomsökningsstatus och säkerhetsproblem. Denna information kan hjälpa dig att avgöra om din webbplats fungerar optimalt och om dina sökinsatser lönar sig.