SEO guide 2022 – Del 3: Sökmotoroptimera din hemsida i 5 steg

SEO guide sökmotoroptimera i 5 steg

SEO guide 2022 – Del 3: Sökmotoroptimera din hemsida i 5 steg

SEO guide sökmotoroptimera i 5 steg

1. Gör en sökordsanalys

De sökord som du vill använda bör vara relevanta för ditt innehåll så att sökmotorer kan indexera din webbplats korrekt. Men du vill också fokusera på nyckelord som dina kunder faktiskt söker efter. 

Det finns flera sökordsverktyg där ute som kan hjälpa dig att ta reda på vad dina användare och kunder söker efter. Men för enkelhetens skull kan du använda Google Trends som är gratis. Det du bör kolla på är sökvolym (genomsnittlig månadssökning) och konkurrensresultat som visar hur lätt eller svårt det är att ranka för ett specifikt sökord.

Du kan även använda långa sökord (long-tail) för att förbättra din ranking. Långa sökord är termer som är mer specifika och vanligtvis innehåller fyra eller fler ord som tydligt anger vad konsumenten letar efter och/eller deras avsikt. Dessa sökords fraser är oftast lättare att ranka högt på än enskilda sökord.

OBS! Tänk på att göra en sökordsanalys för både enskilda sidor, kategorisidor, tjänster och produkter.

2. Skriv en optimal sidtitel

WordPress inkluderar automatiskt en <h1> tagg för dig med rubriken på sidan eller inlägget. Sidtiteln är den starkaste titeltaggen för SEO rankning. Om du skapar en titel utan att ta hänsyn till dina sökord, går du miste om rankningsmöjligheter. Titeltaggen bör innehålla nyckelord som är relevanta för webbsidan och ditt innehåll.

Om du skriver rätt titel från början så blir både URL och Metatiteln rätt. Ändrar du titeln i efterhand så tänk även på att ändra URL. Metatiteln ändrar sig automatiskt om du inte skrivit i metatiteln manuellt i RankMath (förklaras mer under punkt 5).

Tänk på detta:

  • Alla titlar måste vara unika för varje sida eller inlägg
  • Längden får inte vara mer än 60 tecken (mellanslag ingår)
  • Titeltaggen bör innehålla sökordet

3. Skriv relevanta texter

Ur SEO synpunkt är längre innehåll mer kraftfullt eftersom det innehåller fler sökord och även ger mer information. Innehållet ska vara längre än 2 000 ord samtidigt som det är av hög kvalitet. Det är dock inte antalet ord som ger hög ranking utan det är det faktum att långa inlägg vanligtvis täcker ämnet på ett mer omfattande sätt.

Det ska bara finnas en <h1> tagg per sida och det är rubriken (titeltaggen) som nämns ovan. Underrubrikerna <h2> och <h3> bör också innehålla dina sökord. Tänk dock på att alltid skriva för läsaren och använda rubriker som hjälper dina besökare att navigera på din sida.

Använd nyckelorden minst 2-3 gånger i innehållet. Du kan följa Rank Maths rekommendationer under tiden du skriver texten. Punktlistor med sökord är också väldigt bra för SEO.

Interna länkar är länkar som går från en sida till en annan inom samma domän, vilket är bra för SEO. Dessa länkar är särskilt användbara eftersom de tillåter användare att snabbnavigera genom en webbplats och kan hjälpa dig att marknadsföra ditt eget innehåll, produkter eller tjänster.

Kom ihåg att Google matchar besökarens avsikt, inte en exakt sökordsmatchning, så lägg till sökord i hela ditt innehåll på ett naturligt och mänskligt sätt.

Tänk på detta:

  • Det får bara finnas en <h1> rubrik
  • Använd även <h2> och <h3> med dina sökord
  • Använd sökordet minst 2-3 gånger i texten
  • Punktlistor med sökord är bra att använda
  • Innehållet ska helst överstiga 2 000 ord

4. Sökmotoroptimera bilderna

För att göra det lättare för sökmotorer att indexera dina bilder rätt kan du använda alt-text. Alt-texten används inom HTML-kod och beskriver vad bilden visar. Varje bild bör ha en detaljerad och korrekt beskrivning i sin alt-text.

Inkludera sökord i dina bilders alt-text för att ge beskrivning av varje bild och håll den kort med 5-10 ord alt-text. Undvik utfyllning där du stoppar in sökord på onaturligt sätt.

På samma sätt bör bildfilens namn också innehålla relevanta sökord (alla gemener) separerade med bindestreck för att ge sökrobotar sammanhanget kring olika element på din sida.

Glöm inte att optimera dina bilder genom att komprimera filstorleken för att förbättra webbsidans hastighet. Om bredden på ditt blogginnehåll är 1200 pixlar så behöver inte bilderna vara bredare.

Använd helst rätt filtyp på bilderna:

  • JPG för bilder
  • PNG för linjeteckningar, skärmdumpar, bilder med text, logotyper
  • GIF för animerade bilder
  • SVG för logotyper, ikoner, enkla illustrationer
 

Tänk på detta:

  • Namnge dina bilder korrekt för att vara beskrivande.
  • Ändra storlek på bilder till de mått de används i
  • Minska filstorlekar och komprimera bilder
  • Använd rätt filtyp för rätt typ av bild
  • Optimera alt-taggar med beskrivande text

5. Skriv en säljande metabeskrivning

En metabeskrivning är det korta textstycket under URL:en som används som förhandsgranskning i sökresultaten. Det är viktigt att ha en bra metabeskrivning eftersom det är vad användarna ser när de bestämmer sig för om de ska klicka på länken till din webbplats eller inte. 

Du vill också inkludera dina sökord i metabeskrivningen för att göra den tilltalande för faktiska läsare som skummar sökmotorns resultatsidor. Metabeskrivningar är inte längre en direkt rankningsfaktor, men en övertygande beskrivning kan positivt påverka CTR (klickfrekvens), vilket är avgörande. 

Så här optimerar du metabeskrivningen:

  • Håll dem till cirka 1-2 meningar (140-160 tecken) långa
  • Glöm inte att inkludera ditt sökord
  • Lägg till en uppmaning (CTA, Call-To-Action) om det är relevant
  • Undvik duplicerade metabeskrivningar
  • Gör dem meningsfulla och beskrivande som matchar ditt innehåll
  • Fånga upp en känsla hos besökaren

 

OBS! Om du skriver rätt titel direkt så blir både URL och Metatiteln rätt från början. Ändrar du titeln så tänk även på att ändra URL. Metatiteln ändrar sig automatiskt om du inte skrivit in metatiteln manuellt i Rank Math.